De afgelopen week hebben we weer veel meegemaakt en gedaan. Nadat we de mooie baai bij Yenifoca verlaten hebben, zijn we op weg gegaan naar Foca. Dit is een wat grotere Turkse plaats. Onze dynamo is namelijk stuk, de accu's leeg en zonder koelkast met 35 graden lijkt me geen pretje. Dus naar Foca om daar aan de walstroom onze accu's weer op te laden. In Kusadasi verwachten we dat we de dynamo wel kunnen laten repareren. In Foca aangekomen, blijkt dat we de juiste plug voor de walstroom niet hebben. Maar daar komt een behulpzame turk en leent ons de juiste verloopstekker. Stekker in het stopcontact, en...... kortsluiting. Nu is niet alleen de dynamo stuk, zodat we de accu's niet met de motor kunnen opladen, maar ook de walstroom is naar de gruizelementen. Een cafeetje met koud drinken is gelukkig nabij. Vervolgens wordt er door een aantal mensen rondgebeld en nog dezelfde dag wordt alles in dit toch wel redelijk klein plaatsje, zeer vakkundig voor ons gemaakt.

Na Foca hebben we 1 nacht in een baai gelegen, en zijn daarna naar Chios, Griekenland vertrokken. Hier zijn we uitgekomen in een mooi plaatsje. Tot onze verrassing kwamen we hier de man weer tegen, die ons in de haven van Istanbul geholpen had het bootmanstoeltje uit de mast te halen. In dit plaatsje konden we alle Griekse boodschappen doen. We weten ondertussen precies wat je in Griekenland moet kopen (wijn, kaas, yochurt) en wat inTurkije ( groente, vlees, water, frisdrank, chipjes, oftewel de rest).  Griekenland is ongeveer 2 maal zo duur als Turkije, behalve de wijn dan, dan is Turkijke 5 maal zo duur. Na dit dorpje hebben we weer een baai opgezocht. Lekker zwemmen, spelletje doen, snorkelen, boekje lezen. Op dit plekje wilden we eigenlijk wel langer blijven, maar volgend de weersverwachting gaan we nu toch echt kennis maken met de Meltemi.
De Meltemi is de wind die vanaf half juni tot september uit het noordwesten waait. Meestal begint het rond 14 uur te waaien, dit duurt tot ongeveer 20 uur en dan wordt het weer rustig. De windkracht is tussen 4 en 6. Soms is de wind harder en soms blijft hij gedurende enkele dagen blazen. Vanwege deze wind hebben we onze route gekozen, vanaf het Noorden van Turkije met de wind in de rug naar het zuiden varen. Tot nu toe is de wind ons erg gunstig geweest. Ten tijde van onze trip de Dardanelle op, was de wind gedraaid en konden we toen ook met de wind in de rug lekker zeilen, ipv tegen de wind in te beuken. Vanaf Bozkaada hebben we de wind steeds mee gehad, en gelukkig ook niet van die harde wind.

Nu liggen we in een baai bij Cesme. Deze baai staat bekend als een windsurfbaai. De komende dagen waait het hard en continu door. Omdat we aan hoger wal liggen, hebben we geen last van golven. De hele baai is gevuld met kleurige surfzeiltjes, kleine zeilbootjes. Een heleboel te zien .Met de bijboot zijn we aan wal gegaan, de surfschool wilde de kinderen wel lesgeven. Ines voelde er aanvankelijk niet zoveel voor. Rens en Kris wilden wel. Zie ook de Youtube filmpjes en de foto's. Rens en Kris gingen direct als een speer. Na een uurtje oefenen was het genoeg voor Kris. Dus Ines op de plank van Kris en zij surft ook gelijk weg. Ze hadden het reuze naar hun zin. Axel heeft ook een plank gehuurd en heeft ook lekker kunnen surfen. (De volgende dag heeft Rens spierpijn all over the place!!!!).De terugweg met de bijboot naar onze mooie, fijne ERIKa is een natte, vele boeggolven. Dus met de bijboot naar de kant om uit eten te gaan, lijkt geen optie.

Ondanks alle boodschappen die we gedaan hebben, is onze voorraad aan het slinken. We hebben zoveel dagen in baaien doorgebracht,dat we geen brood meer hebben, en de komende dagen staan nog meer baaien op het programma, totdat we in Kusadasi zijn. Dit maakt dat we vandaag toch erop uit moeten voor eten. Kletsnat komen we aan de kant aan. Volgens onze gegevens moet er ergens een kleine minimarkt zijn. De volgende supermarkt is enkele kilometers verderop, en lopen en onze kinderen....., nog steeds geen grote vrienden. De man die we de weg vragen, biedt ons gelijk een lift aan. Dat we doornat zijn, maakt hem niet uit (of heeft hij me niet begrepen?). In de mini market is brood en ijsjes te koop. Het woord "egg" begreep de goede man niet. Mijn imitatie van een kip wel, maar eieren had hij niet te koop. Dus de komende dagen bestaat onze  maaltijden uit soep met brood en pannenkoeken.
Terug bij de boot is de wind verder aangewakkerd. Windkracht 5 en vlagen 6. We liggen hier heerlijk, met alle surfers en zeilers om ons heen, maar zelf op pad gaan, zie ik minder zitten. Morgen neemt de wind weer af en dan kunnen we waarschijnlijk in 1 keer naar Kusadasi zeilen. Over enkele dagen komen Jan en Laura daar heen. Zij hebben een hotel met zwembad voor 1 week. Gezellig