Ines is 9 jaar geworden. Ze had zelf een heel goed idee hoe ze haar verjaardag wilde vieren. Ze wilde 's ochtends in een baai wakker worden en dan in de loop van de dag naar een dorpje varen om daar uit eten te gaan. Dus de dag voor haar verjaardag zijn we van de hoofdstad van Lesbos, Mytilini, naar een mooie baai gevaren. We waren de enige zeilboot die in die baai zijn ankertje liet vallen. Op het moment dat we aan kwamen, was er een behoorlijk windje, maar in de loop van de avond werd het steeds windstiller. De volgende ochtend kreeg Ines eerst haar kadootjes. Van Axel en mij een zilveren dolfijnen armband, die we in Olympia al hadden gekocht. De laatste dagen voor haar verjaardag konden we gelukkig nog enkele snuisterijen vinden, oa een ringetje, scoubadou touwtjes, een haarband, een snorkel en zwemvliezen. Kris had enkele weken geleden al een dolfijnenketting voor zijn zus gekocht. Het is hem gelukt dit geheim te houden. We zijn super trots op hem. Normaal gesproken kan hij geen geheimen houden. We hebben hem wel het verschil uitgelegd tussen een leuk geheimpje, zoals het kadootje vvor je zus, en een vervelend geheimpje, die je altijd aan je ouders mag vertellen. Dit was wel de eerste keer dat hij een geheimpje kon bewaren. Rens had voor Ines een heel leuk beeldje gekocht, met een dolfijn en een schildpad. Na het ontbijt hebben we cupcakes gebakken. Uit Nederland had ik Lillyfeecakejes meegenomen. Deze cakejes zijn net als de taart met Rens zijn verjaardag uitstekend gelukt. Daarna was het tijd om te zwemmen. Lekker spelen in het water. Ines had vervolgens bedacht om als lunch te gaan picknikken. En daar had ik geen rekening mee gehouden. Dus met enig improvisatietalent heb ik een tomatensoepje, hamburgers, salade en fruit picknick in elkaar geflanst. Ines heeft met Axel een leuk plekje op de kant gezocht, en met de bijboot, onze halve hebben en houwen naar de kant. Tussen de geitenkeutels een oude deken leggen en lekker eten. Kijk ook maar op de foto's hoe leuk het was. Na de lunch bleek het inmiddels half vier te zijn, dus de boot klaarmaken en 20 minuten later op weg naar het plaatsje waar we uit eten konden. We hadden een tochtje van 10 mijl gepland, ongeveer anderhalf uur varen. Het eerste stuk van de route was een soort kanaaltje, de baai uit. Ines en Rens wilden achter de boot met de bijboot getrokken worden, Ze hebben er een feestje van gemaakt. De bijboot werd omgetoverd tot een zwembad die achter ERIKA werd aangetrokken. Zie ook de youtube filmpjes. Om 19 uur waren we in Plomarion, een stadje aan de zuidkust van Lesbos. Een alleraardigste haven, met enkele restaurantjes direct aan het water. Onze Engelse buren waren onder de indruk van de rust waarmee we de aanmeren en hoe goed de kinderen helpen. Het is leuk om te horen dat het er zo prettig uitziet op onze boot. Kris gaat direct zeeegels vangen. Rens is aan het lezen en Ines gaat mee naar de havenpolitie. Daarna is het tijd om te gaan eten. Precies 15 meter van onze boot (onze kindeern zijn niet van die lopers) gaan we eten. Er speelt een lifebandje griekse muziek. Plomerion is beroemd voor zijn ouzo, of te wel een heel geslaagde dag.
Nu liggen we in een mooie baai, nog steeds aan de zuidkust van Lesbos. Morgen horen we of het Jan en Laura lukt een vakantie te boeken bij ons in de buurt. Dat zal het Griekse eiland Samos of de Turkse badplaats Kusadasi worden. We hopen dat het lukt.

Comments

+1 #1 Marielou Broeshart-Gemmeke 2011-07-27 00:08
Er was even radiostilte, maar jullie hebben niet stil gezeten. Reuze leuke foto's en video's. Als ik dit zo zie ben ik bang, dat jullie niet meer aan het oude leventje kunnen wennen! Fantastisch.